divendres, 9 de desembre del 2011

La meva Intervenció psicopedagògica dins un INSTITUT.

DAFO


AMENACES
extern)


OPORTUNITATS
(extern)

1.      Manca d’indústria
2.      Molt d’atur
3.      Famílies amb pocs recursos
4.      Delinqüència i drogues
5.      Transport alumnat  platja i població del  costat (risc cada dia a la carretera nacional molt transitada)
6.      Crisis econòmica: reducció de recursos educatius.
7.      Falta de suports


1.      Zona rural alumnat poc nombrós
2.      Famílies conegudes del poble
3.      Alumnat conegut per mi (antic alumnat a infantil)
4.      Professors que abans han estat mestres a l’escola del mateix poble on treballo.
5.      Transport nens platja i poble del costat
6.      Els agents educatius hi donen suport
7.      Implicació de les famílies
8.      Confiança de les famílies



DEBILITATS
 (intern)

FORTALESES
(intern)

1.      Una part de la plantilla molt poc estable de curs en curs
2.      Molta immigració
3.      Problemàtiques familiars
4.      Casos de manca de disciplina alumnat
5.      Projectes i plans sense massa consens d’aplicació
6.      Manca de temps
7.    Pocs recursos específics dins el centre per manca de pressupost


1.   Pla de diversitat: es parteix d’un pla  elaborat.
2.   L’Aula Integra ja fa anys que funciona com a tal.
3.      Plantilla de professorat poc nombrosa
4.      Instal·lacions noves (9 anys)
5.      Ratio baixa
6.      Projectes i Plans ja dissenyats.
7.      Oberts a totes les iniciatives.
8.      Bona coordinació amb l’escola de primària.
9.      Molta implicació  i responsabilitat en la tutorització de les meves pràctiques
10.   Bona coordinació al departament d’orientació.
11.   Il·lusió i motivació per portar a terme, per part meva, un projecte engrescador.

Les meves CONCLUSIONS DAFO

CONCLUSIONS GENERALS
Un cop  fet aquest l’anàlisi de les meves pràctiques i de l’IES on les realitzo arribo a les següents conclusions :
·        Les fortaleses i les oportunitats analitzades i contemplades en la meva realitat son més nombroses que les amenaces i debilitats. Cosa que fa que ja partim d’entrada de  més factors positius que negatius que faran que es  puguen definir estratègies de treball en més probabilitat d’èxit.
·        La implicació i dedicació en la tutorització de les meves pràctiques per part de la meva tutora fa que hagi aprofitar i ampliat el meu preprojecte tenint un coneixement més ampli de tots aquests factors  (Debilitats –Fortaleses interns / Amenaces-Oportunitats externs ).
·        El fet de: ser mestra de l’escola del poble,  viure en ell, on també  està l’IES  i haver tingut fa molts anys a part d’aquest alumnat a l’etapa d’infantil, m’ha fet especificar molt més la meva actuació en l’aspecte de les observacions de les diferents demandes i en la revisió de casos per millorar la transició de l’etapa de primària a l’ESO en concret : (Fortaleses-debilitats /Amenaces-Oportunitats) : familiars per a mi.
·        Les estratègies de treball plantejades (Defensives,Ofensives,de Supervivència,de Reorientació). Hauran de ser posteriorment avaluades.
Estratègies de treball que hauran de ser posteriorment avaluades
FORTALESES (extern)






AMENACES (extern)

Estratègies de prevenció Defensives
Fortaleses: 1-2-3-4-5-6-7-8-9-10-11
 Amenaces: 1-2-3-4-5-6-7
·        Optimitzar els recursos existents (humans i materials) i aprofitar la motivació del professorat  i la bona coordinació del departament d’orientació, per minimitzar l’impacte que pugui produir les amenaces observades.
·        Aprofitar la humanització i coneixement particular de la realitat educativa per a minimitzar les diferents amenaces.

OPORTUNITATS (extern)
Estratègies de qualitat/creixement Ofensives
Fortaleses:  1-2-3-4-5-6-7-8-9-10-11
Oportunitats: 1-2-3-4-5-6-7-8
·         Fomentar Projectes de treball com el que estic portant a les meves pràctiques(Millorar el Pla de Diversitat/ Pla d’acollida transició etapa primària secundària/Informació camps professionals/Seguiment de demandes/Creació activitats avaluatives contextualitzades) per tal d’aprofitar al màxim les oportunitats senyalades.
·        Fomentar la coordinació entre tots els agents educatius per a fer un treball de consens en tot moment.
DEBILITATS (intern)






AMENACES (extern)
Estratègies d’atenció preferent De supervivència
Debilitats: 1-2-3-4-5-6-7
 Amenaces: 1-2-3-4-5-6-7
·        Revisar el que s’està fent (diferents plans) i anar fent propostes de millora
·        Dissenyar activitats concretes pel pla d’acollida, aula integra, camps d’estudi professional...
·        Previsió de demandes i seguiment amb més disponibilitat horària.
OPORTUNITATS (extern)
Estratègies de millora Reorientació
Debilitats:  1-2-3-4-5-6-7
Oportunitats: 1-2-3-4-5-6-7-8
·        Aprofitar el coneixement mutu i familiar que es tenen tots els agents educatius per plantejar mesures concretes i ajustades.
·        Potenciar i presentar la nostra realitat a les institucions locals per tal de implicar-les en tots els àmbits(econòmic, treball , de formació de col·laboració...)

Com es pot detenir cada    debilitat?
1.      Una part de la plantilla molt poc estable de curs en curs: Presentar projectes educatius engrescadors professionalment.
2.      Molta immigració: Modificant plans d’atenció a la diversitat més ajustats.
3.      Problemàtiques familiars:Atenció personalitzada cas per cas de manera ajustada.
4.      Casos de manca de disciplina alumnat: Més integració dels agents educatius i establiment de normes amb la participació de l’alumnat.
5.      Projectes i plans sense massa consens d’aplicació: Consensuar tot el que es fa adaptat a la veritable realitat.
6.      Manca de temps: Distribució horària no lectiva per a realitzar tasques departamentals i burocràtiques.
7.      Pocs recursos específics dins el centre per manca de pressupost: Recerca d’altres camins de finançament implicant a altres institucions.

Com es pot aprofitar cada     fortalesa?
1.    Pla de diversitat. Es parteix d’un pla  elaborat: No s’ha de començar de nou.
2.    L’Aula Integra ja fa anys que funciona com a tal: Ja tenim una trajectòria per analitzar-la.
3.      Plantilla de professorat poc nombrosa: Coneixement més humà de tota la realitat i agents educatius.
4.      Instal·lacions noves (9 anys): Comoditats i funcionalitat del disseny i contingut de les instal·lacions.
5.      Ratio baixa: Atenció a l’alumnat de manera més dilatada.
6.      Projectes i Plans dissenyats: Base d’on partir i constància de construcció.
7.      Oberts a totes les iniciatives.: Receptius a noves idees
8.      Bona coordinació amb l’escola de primària: Diàleg constant amb un altra etapa.
9.      Molta implicació  i responsabilitat en la tutorització de les meves pràctiques:Ampliació del preprojecte inicial de pràctiques.
10.   Bona coordinació en el departament d’orientació:Observació i participació i col·laboració en les diferents activitats planificades.
11.   Il·lusió i motivació per portar a terme per part meva un projecte engrescador. Aplicar o fomentar  estratègies defensives i ofensives on  jo pugui col·laborar i participar en les meves pràctiques.
Com es pot explotar cada    oportunitat?
1.      Zona rural alumnat poc nombrós: Ajustar el model acadèmic a les necessitats personals de l’alumnat.
2.      Famílies conegudes del poble : Aplicació de mesures més humanitzades.
3.      Alumnat conegut per mi (antic alumnat a infantil):Coneixements previs sobre els mateixos.
4.      Professors que abans han estat mestres a l’escola del mateix poble o treballo: Visió de les dues etapes amb més coneixement dels punts febles i forts de cada etapa.
5.      Transport nens platja i poble del costat: Assistència controlada i regular de l’alumnat.
6.      Els agents educatius hi donen suport: Engegar diferents projectes educatius innovadors.
7.      Implicació de les famílies: Compromís de futur.
8.      Confiança de les famílies: Trajectòria de l’IES.
Com es pot defensar cada     amenaça?
1.      Manca d’indústria: Crear alumnat emprenedor.
2.      Molt d’atur:Donar informació per camins alternatius professionalment.
3.      Famílies amb pocs recursos: Derivació atenció assistencial.
4.      Delinqüència i drogues: Programes de prevenció.
5.      Cada dia risc transport: Mesures de seguretat vigents. Hàbits i normes.
6.      Crisis econòmica reducció de recursos educatius:Reajustar els ingressos.
7.      Falta de suports: Distribució horària més ajustada i prioritària.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada